Διαχείριση προβλημάτων σχολικής τάξης

Μια πολύ χρήσιμη συλλογή άρθρων σε δύο τόμους από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για θέματα διαχείρισης προβλημάτων στη σχολική αίθουσα.

Από την εισαγωγή:
Σε ένα σύγχρονο περιβάλλον, που χαρακτηρίζεται από πολυγλωσσία, πολυπολιτισμικότητα, ποικιλομορφία σε δομές και συστήματα και ραγδαίες εξελίξεις, η εκπαίδευση αναδεικνύεται  ως  θεμελιώδης  παράγων οικονομικής, κοινωνικής  και  πολιτισμικής  ανάπτυξης.  Μέσα  σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάζεται επιτακτική η ανάγκη, τα εκπαιδευτικά συστήματα να γίνουν δυναμικά, ώστε να προβλέπουν τους μετασχηματισμούς της κοινωνίας και να μπορούν να αντεπεξέρχονται στις προκλήσεις της.

Οι εκπαιδευτικοί, ως κύριοι συντελεστές  της  εκπαιδευτικής  διαδικασίας, καλούνται να ανανεώσουν, και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και  να επαναπροσδιορίσουν τις στάσεις και τις απόψεις τους σχετικά με το ρόλο τους στο σχολείο, τη διδακτική πράξη και την αποτελεσματική μάθηση, με απώτερο σκοπό τον εκσυγχρονισμό του συστήματος και τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Από την άλλη πλευρά η Πολιτεία  οφείλει να παρέχει στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να αποκτήσουν τα εφόδια που θα τους επιτρέψουν να ανταποκρίνονται  με επάρκεια και αποτελεσματικότητα στις αυξημένες απαιτήσεις του εκπαιδευτικού τους έργου.

Οι απαιτήσεις αυτές έχουν ποικίλες μορφές και συνδέονται, συνήθως, με τη σχολική τάξη και το άμεσο κοινωνικό της περιβάλλον. Στη χώρα  μας, όπου η εικόνα του σχολείου αποκτά όλο και περισσότερο χαρακτηριστικά πλουραλισμού σε επίπεδο γλώσσας και πολιτισμού, με συνεχώς αυξανόμενα τα ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και  ορατό τον κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού μαθητών με ιδιαιτερότητες, είναι αναγκαίο οι εκπαιδευτικοί να αποκτήσουν  γνώσεις, οι οποίες θα τους βοηθήσουν να εντοπίζουν και να  διαχειρίζονται τέτοιου είδους προβλήματα.

Ανταποκρινόμενοι στο αίτημα των εκπαιδευτικών για υποστήριξη σε θέματα διαχείρισης προβλημάτων σχολικής τάξης, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε σχετικό πρόγραμμα, δίνοντας έμφαση σε τρεις κυρίως βασικούς άξονες:

  • Διαχείριση ιδιαιτεροτήτων μαθητών με έμφαση στις μαθησιακές δυσκολίες και τα χαρισματικά παιδιά.
  • Προβλήματα συμπεριφοράς με έμφαση στη διαχείριση της βίας, της επιθετικότητας, των συναισθηματικών διαταραχών και της διαχείρισης κρίσεων στο σχολικό περιβάλλον.
  • Πολυπολιτισμικότητα στο σχολείο, με σημείο αναφοράς το σεβασμό της διαφορετικότητας και τους τρόπους στήριξης των μαθητών με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.

Οι στόχοι του προγράμματος διαμορφώθηκαν έτσι  ώστε οι εκπαιδευτικοί:

  • Να μπορούν να εντοπίζουν τα προβλήματα που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία της τάξης.
  • Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις αιτίες και τους τρόπου εκδήλωσης μαθησιακών δυσκολιών και των προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολείο.
  • Να αντιμετωπίζουν θέματα ειδικών προβλημάτων διαχείρισης της σχολικής τάξης πέρα από το επίπεδο της πρόληψης και της διάγνωσης.
  • Να διαχειρίζονται θέματα διαπολιτισμικής αγωγής και κοινωνικό‐ οικονομικών ανισοτήτων στο πλαίσιο της τάξης.
  • Να εξασφαλίζουν τη μαθητική συμμετοχή στη διαδικασία της αξιολόγησης και της αντιμετώπισης των προβλημάτων, τα οποία εκδηλώνονται στο σχολικό πλαίσιο.

Α’ τόμος

Β’ τόμος

Για τον Β’ τόμο, πατήστε εδώ.

Advertisements

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s